tisdag 12 november 2013

Filmen - ingen riktigt våldtäkt

Filmen - ingen riktig våldtäkt

Jag tycker personligen att det var ett klart och tydligt exempel på en riktig våldtäkt. Mina argument till det är att killarna höll fast henne i både handlederna och hennes ben. Ifall hon skulle vilja ha sex med tre killar samtidigt skulle hon visat det och då skulle dem väl inte behövt hålla fast henne för att få henne att överhuvudtaget stanna i rummet? Det är bara sådant killarna skulle gjort ifall det verkligen behövdes vilket det tydligen gjorde. Vilket är fakta som stödjer mitt argument. Ulrika Rogland - åklagare och specaliserad på sexualbrott. Hon säger att hon märker hur en riktig våldtäkt skiljer sig från bilden många har på hur en våldtäkt “ska vara”. Många tänker att en våldtäkt är ifall man blir överfallen på gatan. Men det kan också vara att man berusad följer med någon hem som man kanske tycker om lite grand, börjar kyssas men att det sedan går över gränsen till sex trots att man själv inte vill. Då tycker många att man kanske nog var med på det och att det inte är något som ska anmälas. Lotti Hellström, läkare vid Karolinska, säger att ifall någon gör minsta lilla sexuellt mot dig som du inte ville och att den andra visste att du inte ville så räknas det som ett brott.

Mitt andra argument är att killarna hotade med att sprida nakenbilder som tagits under ingripandet den kvällen. Troligen var det en av de tre killarna som höll fast henne. Saga som tjejen hette sa nej och försökte visa att det inte var okej det som hände ett par gånger i låg samtalston vilket killarna låtsades inte lägga märke till.

Självklart finns det alltid dem som tycker annorlunda vilket man ska respektera, alla har ett olikt tänkande på frågor kring våldtäkter. Deras argument mot att det filmen visade inte var en riktig våldtäkt kan vara att tjejen i filmen var berusad och lättklädd på en fest. Och även att hon följde med frivilligt in i rummet från första början. Men då måste jag bara påpeka att de verkligen har fel! För att börja en diskussion har jag nu tre stycken argument, mitt första är att hon ville från början när hon var med den killen hon gillade och hade känslor för men när det kom in två andra killar i rummet så ville hon inte längre. Hon kände sig inte bekväm längre, hon blev helt passiv i hela den ynka lilla kroppen och det började rinna tårar genom hennes isblå ögon. Att en tjej eller kille blir passiv och orörlig och bara ligger när sådant här händer är en väldigt vanligt sätt att reagera. Detta är fakta som stödjer mitt argument om varför hon bara ligger utan att visa några större motstånd. Hon hade ingen aning om att det skulle komma fler killar inklampande genom dörren. Mitt sista argument är att man ska både kunna klä sig hur man vill och även dricka alkohol utan att något sånt här ska inträffa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar