torsdag 19 september 2013

Idrottsuppgift v.38

1. Vi har arbetat med att röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang genom t ex bollsporter, dans, konditionsträning och simning. Detta har vi jobbat med varierat med olika teman då och då men också på lektionerna gått i genom tips i lagsporterna och danssteg i musik och rörelse. Under både sjuan och åttan har vi tränat en del på att orientera i okända miljöer. Sedan har vi haft teori på kroppens skelett och muskler. Att förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och vatten. Att förebygga riskter har vi jobbat med sedan sjuan då vi arbetade mycket med uppvärmning, vi fick lära oss varför och hur vi gjorde det eftersom vi gjort det själva.att hantera nödsituationer i vatten lärde vi oss när vi var i simhallen.

2. Jag tycker inte att vi har gått igenom så mycket om sambandet mellan kost och hälsa och beroendeframkalland medel. Vi har heller inte gått igenom doping och inte heller kroppsideal inom idrotten och samhället. Hur individens val av idrotter påverkas av olika faktorer. Dem här punkterna är teoretiska men det behöver inte vara en hel lektion som dras till det utan man kan i början av en lektion med temat t ex styrketräning gå igenom regler om doping exempel. Vi har inte arbetat med mental träning vilket jag hade velat att vi gjorde.

3. Förmågorna jag tycker att jag behöver jobba med mer är musik och rörelse då jag ska anpassa mina rörelser till musiken ännu mer. Jag vill och ska tänka på att alltid vara aktiv under genomgångarna.

Jag vill helst jobba med styrketräning och kondition. Jag tyckte att det var superkul under perioden när vi jobbade med styrketräning och kondition så då passar jag på när jag nu kna planera själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar