fredag 14 februari 2014

Spannmål - grovt bröd

Allmän fakta om bröd
De här livsmedelsgruppen innehåller mycket stärkelse och tillhör våra viktigaste energikällor. Bröd är ett mycket gammalt livsmedel som vi bakat sedan 4000 år före Kristus. I Sverige äter vi förhållandevis lite bröd. Vi bör äta mer av det fiberrika matbrödet. I bröd ingår ofta mjöl från flera olika sädesslag och när ett sädesslag mals så får vi fram olika sorters mjöl. Fullkornsmjöl innehåller hela sädeskornet och innehållet av fibrer är stort. Även siktat mjöl får vi och är inte lika nyttigt som fullkornsmjöl då större delen av alla kostfiber siktats bort. För att kompensera bortfallet av vitaminer berikas siktat bröd med vitamin B.


Recept

Grovt mörkt fullkornsbröd

2 dl grahamsmjöl

3 dl rågsikt

1 2/3 ( en och två tredjedels) dl grovt rågmjöl

5 dl vetemjöl

2,5 dl havrekross (eller annan kross)

2,5 dl vetegroddar

2 tsk salt

5 tsk bikarbonat

1,5 dl mörk sirap

10 dl (en liter) lättfil

Blanda ALLA torra ingredienser i en stor bunke, rör om och blanda VÄL.

När det är blandat, tillsätt sirap och filmjölk. Blanda igen.

Häll i degen i två smorda (margarin/smör) avlånga brödformar.

Grädda i 175 grader i 2 timmar. Täck ev. över bröden med ett bakplåtspapper

eller folie efter halva tiden.

Njut!

Brödet jag valt är ett bröd min mamma alltid bakar hemma hos mig. Varför jag valde det är för att det är ett mörkt, gott och väldigt nyttigt bröd. Det mättar bra och är bra när det gäller hälsoperspektiv. Det innehåller grahamsmjöl, rågsikt, grovt rågmjöl, vetemjöl, havrekross och vetegroddar vilket gör brödet till väldigt väldigt nyttigt. Massa fibrer och fullkorn när man har olika sorters mjöl istället för att bara använda vanligt vetemjöl. Det enda jag ser som “onyttigt” är i så fall sirapen. Så sirapen kan kan dra ner på, dock är det en mycket bra smaksättare. Men för han som behöver dra ner på sockerätandet eller kanske har diabetes kan man dra ner på mängden sirap. Från 1,5 dl kan man ta 1 eller möjligen 0,5 dl istället. Sedan filen är mycket nödvändig då den gör brödet saftigt och sedan innehåller fil mängder av nyttiga bakteriekulturer och även kalcium.

Ekonomiskt är det inte det bästa brödet man kan baka. Eftersom att den är mängder av olika mjölsorter som behöver köpas in, men när man väl har alla ingredienser hemma så tar det ett tag innan man behöver fylla på. Men om man tänker på vilket bra bröd man får så är det helt klart värt pengarna till ingredienser. Jag kan gå till Coop och köpa en limpa för 25,90 som räcker i tre dagar eller så kan jag köpa ingredienser till en bröd som inte ens säljs och dessutom få två stycken limpor. Dessutom innehåller brödet jag bakar inga konserveringsmedel vilket limpan på Coop ofta gör, just för att den säljs i en affär och måste hålla länge utan att börja mögla. Därför tycker jag att det är värt pengarna om man tänker på både hälsan och ekonomin.

Ur ett miljöperspektiv så är det en bra variant på bröd då det inte är några transportkostnader förutom ingredienserna och för mig att åka och köpa ingredienserna på en affär. Men väljer man att köpa ekologiska ingredienser ( mjölsorterna, filen osv .) så är det bättre för både miljön och mig själv. Sedan kan jag faktiskt cykla eller gå till affären och redan där gör jag två smarta val, både hälsomässigt och miljömässigt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar