onsdag 5 februari 2014

Kost & träning

Kost och träning

Jag har valt att fördjupa mig i kost och träning. När man styrketränar gör man det oftast för att bygga muskler och för att känna sig extra stark i kroppen. När man styrketränar så behöver man explosiv energi som ska verka snabbt. Ett exempel kan vara att äta druvsocker precis innan man ska lyfta 120 kg i bänkpress. Det man äter när man styrketränar är protein och de äter vanligt vis mycket mer protein än en “vanlig människa” som bara tränar för nöjetsskull gör. Det får de i sig genom att äta kvarg, ägg, keso, protein bars, proteinshakear och även andra mjölkprodukter. Och det äter man efter träningen för att bygga upp mer muskler.

När det gäller löpning så är det lite annorlunda tänk. Där vill man ha uthållig energi så att man orkar hålla igång ett par timmar i sträck. Ifall man exempel ska springa maraton eller något liknande. För återhämtning så är en banan väldigt bra, bygget upp musklerna och ger relativt snabb energi då den innehåller en massa fruktsocker. Så något bra att äta precis innan en löprunda är olika sorters gröt, havregrynsgröt, mannagrynsgröt, grahamsgröt med kanel osv. Då får man i sig massa långsamma kolhydrater som gör att du fortfarande har lite energi kvar vid mållinjen.

Men hur nyttigt är det egentligen att häva i sig en massa protein genom att dricka en shake efter träningen? Eller att dricka en Celsius innan träningen. Celsius är en slags energidryck som är full med vitaminer, som ska öka fettförbränningen under träningen och även göra att man på sikt får bättre kondition om man dricker en Celsius i samband med träning. Jag är tveksam på ifall jag tycker att det låter hälsosamt. För ifall man äter bra kost och rör på sig aktivt så är riskerna för vitamin och mineralbrist små. Det är snarare den stillasittande delen av befolkningen som har svårt att få i sig alla näringsämnen via kosten.

En annan fråga man kan ställa sig är hur ser bilden man får i huvudet av en styrketränare ut? För mig kommer en bodybuilder upp… Och det är tragiskt, inte konstigt att de som tränar känner en liten press på sig att vara extra muskulösa och även vara nerdränkta i olja. Samtidigt som jag tänker såhär, skulle jag inte sett bilder på överdrivet muskulösa styrketränare så skulle jag heller inte förväntat mig det. Men i och med att det finns bodybuilders så förväntar man sig nästan att “jo men han gymmar mycket så han är säkert jättemuskulös!!” Min åsikt om proteinpulver, celsius, bodybuilder och gym är att jag tycker att det är helt okej och normalt till en viss gräns men att det inte får bli för överdrivet och plastigt. Lätt hänt när man väl börjat med kosttillskott…


Väldigt bra föreläsning från en tidigare Victoria secret modell som jag inte ångrar att jag kollade på! http://www.youtube.com/watch?v=2-lGIpiBpwQ

Hämtad 23 januari.  

Hämtad 23 januari

Hämtad 23 januari

En träningsblogg som jag läser dagligen http://idamariaberg.myshowroom.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar