onsdag 29 maj 2013

Måltidsplanering

Fransk omelett

2 personer
Ingredienser
3 msk mjölk
4 ägg
100 g rökt skinka
1/2 gul lök
6 st körsbärstomater
Riven ost
1 msk matfett
Klippt färsk persilja ungefär 10-20 g sammanlagt
1 krm salt
1 krm peppar

Rör ihop ägg, mjölk, salt och peppar
Fräs skinkan och löken i en stekpanna, gyllenbrun färg.
Häll i omelettsmeten. ( Omeletten är färdig när översidan är krämig och undersidan ljusbrun. )
Riv på osten innan du lägger över den på en tallrik + tomaterna så att de sjunker ner i omeletten LITE.
5. Sedan strör jag över persiljan, viker den på mitten delar den på två sen är de färdiga.

TIPS: Börja inte på för hög värme!! Inte på 6an utan ha hellre på för låg än för hög. Har jag på för hög kommer omeletten börja smaka bränt och konstigt. Undersidan kommer brännas medan ovansidan inte hunnit stelna.

Lägg persiljan inne i omeletten för bästa smak och syn. Sen kan jag ta en liten kvist persilja och tre tomater att lägga bredvid för synens skull.

Tallriksmodellen
Kolhydrater: Mjölk, lök, körsbärstomater och persilja
Protein: Rökt skinka, ost, mjölk och ägg
Fett: Mjölk, ost och matfett
Dricka: Vatten

Matcirkeln
Kött, fisk och ägg: Rökt skinka och ägg
Frukt och bär: Ingenting
Grönsaker: Persilja och körsbärstomater
Potatis och rotfrukter: Gul lök
Bröd, mjöl, gryn och andra spannmålsprodukter: Ingenting
Smör, margarin och olja: Matfett
Mjölk och ost: Mjölk och ost

Ägg: Ekologiska frigående. Ägg innehåller nästan alla näringsämnen som vi människor behöver för att växa och må bra. Förutom fullgoda proteiner och viktiga fettsyror finns merparten av alla vitaminer, mineraler och antioxidanter i ägg. Det enda som saknas är vitamin C och kolhydrater.

Få andra livsmedel har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på spårämnen som äggen. Ett enda normalstort ägg ger mer än en tredjedel av vårt dagsbehov av selen, vitamin E och B12. Merparten av alla vitaminer och antioxidanter finns i äggulan.

Ett ägg innehåller 12,3 procent protein och något mindre fett än ett glas standardmjölk.

Det är dessutom klimatsmart mat och ger lägre utsläpp än både mjölk och kött.

Fyra skäl till att välja Svenska ägg när man handlar: Svenska ägg är salmonellafria. Svenska hönor lever under goda förhållanden. Svenska höns får inga syntetiska tillsatser i fodret. Äggen bidrar till ett öppet landskap.

Jag har valt göra en fransk omelett. Omelett är en maträtt med ursprung i Mellanöstern. Den har utvecklats i traditionella varianter i andra länder. Det är lättlagat, går snabbt och ger mycket energi. Näringsämnena som ingår är kolhydrater, vatten, vitaminer, mineraler, fetter och proteiner. Jag har valt att ha med en halv lök både för att det är säsong för löken, det är vår. Men också för att det blir bra smaker med hjälp av den.

Eftersom jag har lök i omeletten så blir det lite som en vårrätt. På sommaren och senvåren  kan få tag på lök närproducerat och odla lök, persilja, morötter, potatis, ärtor och sallad hemma i trädgården. På de sätter blir maten närodlad och extra miljövänligt, både för människan men också för miljön och industrierna.

Jag valde att servera vanligt kranvatten till för att det vattnet få du direkt från kranen medan mineralvatten behöver transporteras till affären och sedan hem till konsumenten. Inte särskilt miljövänligt. 

Innehåll: Jag tycker att den här måltiden är ämnad till normalperson men kan göras till en måltid för en idrottare ifall jag lägger till ett bröd. Eftersom bröd innehåller många långsamma kolhydrater. När kroppen tar upp energin i omeletten och i det eventuella brödet så stannar den länge och man orkar sporta längre stund.

Arbetet: När jag arbetade var jag välplanerad och organiserad. Jag tänkte på hygienen hela tiden och hade det snyggt runt om kring mig. Jag tog fram alla redskap och läste igenom mina anteckningar innan jag började laga maten. Utmaningen var att lägga upp den på en tallrik för att sedan dela den och lägga över ena halvan på den andra tallriken. Jag blev klar i god tid och hann diska helt utan tidspress.

Slutresultatet blev jättebra tyckte jag. Det smakade bra, luktade gott och maträtten hade härliga färger. När jag hade lagt upp de snyggt på två tallrikar såg jag att det såg lite exotiskt ut. Den var uppskattad av många i gruppen, vilket var roligt.
Miljö: Jag valde en lika stor stekpanna som plattan för att spara energi. En viktig råvara i min omelett är ekologiska ägg. Dem är miljövänliga jämfört med andra ägg därför att ekologisk produktion inte ger sina höns extra tillskott, inte antibiotika i onödan och deras foder är kravmärkt.

Pris: Min omelett kostade 52,66 kr. Jag tycker att det är ett rimligt pris för en lättare lunch eller ett lite större mellanmål för två personer. Det som gjorde rätten gör den dyr var den rökta kalkonen. Jag hade kunnat byta ut kalkonen mot grönsaker så som ärtor, morötter och purjolök. Då blir det ett vegetariskt alternativ, vilket påverkar miljön på ett positivt sätt. Man ska ju helst äta vegetariskt minst en dag i veckan vilket inte alla gör i detta samhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar