torsdag 23 maj 2013

Robotdagbok 1

Idag har jag installerat programmet för att kunna programmera våra robotar. Snart så ska vi bygga dem och det verkar väldigt rolig. För att göra denna processen ännu roligare har jag döpt min robot till Findus. När jag jobbar med detta och skriver dagboken ska jag tänka på att ta mycket bilder och filmer för att kunna reflektera bättre, så att de som inte vet någonting om vårt robotprojekt förstår vad vi menar och var som händer.

Uppdrag 1. Kör framåt.

Steg 1: Vi skulle få roboten att köra framåt. När man ska börja så öppnar man på programmet Mindstorms och för att köra framåt så lägger man till ett "motorblock" längs upp till vänster med kuggjul på som betyder kör framåt. Sedan laddar man ner det till roboten med hjälp av en USB-sladd.

Steg 2: Vi skulle få roboten att köra framåt och sedan snurra två varv. För att göra det måste man lägga till två motorblock. Det första gör att roboten körde framåt som i steg 1, det andra svänger/snurrar. För att få roboten att svänga så måste man reglera längst ner på skärmen pilen till max höger/vänster. Sedan hur många grader den ska rotera, två varv = 1440°. Sedan laddar man ner det med hjälp av en USB sladd. För att få den att stanna exakt på linjen kan man dra ner på tempot lite och ändra graderna lite. Lite mer/mindre beroende på hur roboten gör. T.ex. om den svänger mer än 1440° så kan man ändra till kanske 1415°.

Steg 3: När jag nu skulle få roboten att svänga 180° runt en punkt, tog jag bort det andra blocket och så ändrade jag på styrreglaget så att roboten gjorde en svagare sväng.

Tips: 
Dra ner på tempot så kör roboten mer exakt och stannar på just den linje man vill. Robotens rotationer stämmer inte, de är bara hälften så mycket. Alltså om man skriver in 360° så snurrar roboten bara 180°. Grader = Hjulens rotation i grader, INTE grader i en sväng





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar